Co ma beza do content marketingu i jaka jest różnica między nim a reklamą wyjaśnił Paweł Tkaczyk, autor popularnego bloga marketingowego i wieloletni juror konkursu Power of Content Marketing Awards Szpalty Roku.

Co to jest content marketing?
Na stronie cotojestcontentmarketing.pl przygotowanej przez naszą agencję we współpracy ze Stowarzyszeniem Content Marketing Polska znajdziecie taką definicję content marketingu, jaka według nas jest najpełniejsza – zestawiliśmy definicje specjalistów i ich subiektywną, fachową interpretację tego pojęcia. A do tego film pokazujący początki CM – wbrew pozorom ta gałąź marketingu nie powstała współcześnie, istniała już w XIX wieku. Pisaliśmy o tym na blogu:)

Przed cukiernią, obok naszej agencji, od wielu miesięcy, każdego dnia, obsługa wraz z wywieszeniem tabliczki „Otwarte” wystawia na chodnik czarną tablicę.  A na niej wypisane są kredą różne informacje: co jest w ofercie, jaki smak lodów i czy beza jest z malinami czy bez:)
Ale, poza tymi stricte handlowymi informacjami, na tablicy codziennie pojawiają się też różne ciekawostki, czasem historyczne, czasem kulinarne, jakieś przysłowia. Wszystko inteligentnie nawiązuje do oferty cukierni – jeśli w sprzedaży są eklerki, to na tablicy jest kilka słów skąd wzięła się ich nazwa itd.

Bardzo mi się ten tablicowy sposób promocji podoba, z wielu powodów. Podziwiam konsekwencję, dobór informacji, staranność wykonania, dowcip (przeważnie są też rysunki, np. uśmiechniętego pączka). Doceniam spójność konwencji – czarna tablica w drewnianej ramie i napisy wykonane kredą sugerują, że cukiernia jest też bardziej vintage niż modern, a produkty tam sprzedawane „home made” a nie produkowane taśmowo.

Doceniam to, że przechodząc obok cukierni czegoś się ciekawego dowiaduję (nie tylko tego, że jest promocja). Zaczynam myśleć, że cukiernię prowadzą fajni ludzie, że jest niebanalnym miejsce, w mojej głowie kształtuje się pozytywna opinia… To nic innego jak content marketing. Trzeba to pokazać na blogu!

Ale chlust – pierwsze wiadro zimnej wody wylewa na mnie Ula Radzińska, nasza szefowa, gdy dzielę się z nią pomysłem, że chcę napisać o tym jako o przykładzie działań content marketingowych. Ula mówi stanowczo, że to po prostu reklama.

Ale skoro mam wątpliwości, spytam innego eksperta – pewna siebie wysłałam zdjęcia sprzed cukierni do Pawła Tkaczyka,  właściciela agencji reklamowej MIDEA, autora książek „Zakamarki marki”, „Grywalizacja” i właśnie wydanej „Narratologii”, a także autora jednego z najpopularniejszych blogów marketingowych. 

Pytam jak oceniłby tę formę – czy to reklama, czy content marketing. Proszę by „ludzkimi” słowami wyjaśnił, czym się różni jedno od drugiego, bo granica jest płynna. I zadowolona z siebie dorzucam, że według mnie ta tablica to taka analogowa wersja fanpage’a… Naprawdę byłam pewna, że mam rację!

Do momentu, gdy Paweł Tkaczyk nie powiedział, że:

Reklama to marketing typu „push”, czyli kreacja, której użytkownik nie szuka z własnej woli, ale jest mu pokazywana. Oczywiście, jeśli jest interesująca, nie jest ignorowana. Content marketing z kolei to strategia „pull” – użytkownik z własnej woli poszukuje treści, która oferuje mu rozwiązanie problemu, który realnie ma (albo rozrywkę). Dlatego tę tablicę uznaję jednak za reklamę – ciężko mi wyobrazić sobie ludzi, którzy zbaczają z drogi tylko dlatego, żeby zobaczyć tę tablicę (a nie mają intencji kupienia słodyczy).

I bezlitośnie dodał:

Analogia do fanpage’a jest trochę chybiona, bo Facebook jest jednocześnie platformą typu „push” i „pull”. Push, bo wpycha użytkownikom reklamy pomiędzy treścią, którą chcieli oglądać (przyszedłem zobaczyć, co u moich znajomych, dostaję pomiędzy sponsorowane posty od fanpage’a). Pull, bo niektóre fanpage są prowadzone w sposób tak interesujący, że ludzie z własnej woli na nie zaglądają, żeby sprawdzić, czy niczego nie przegapili.

Eh, nie mogę się nie zgodzić z tą interpretacją, choć przekornie – ale i rzeczowo! – muszę dodać, że owszem, ja specjalnie zerkam na tablicę, choć nie wchodzę do środka… Więc może odrobina content marketingu w tym tkwi? ☺

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone