Współczesne technologie umożliwiają zebranie ulubionych czasopism i magazynów w jednym przenośnym urządzeniu. Dzięki temu zyskujemy stały dostęp do wielu publikacji i z zupełnie nową jakością, co nie jest możliwe przy tradycyjnych wydaniach papierowych. Dlatego też coraz więcej tytułów posiada swoje odpowiedniki dedykowane na różnego rodzaju urządzenia mobilne.

Przy tworzeniu mobilnych wydań dedykowanych na tablet czy  iPada należy brać pod uwagę kilka kwestii:

Forma
Musimy zdecydować, czy magazyn chcemy przenieść na tablet w najprostszy z możliwych sposobów – jako zwykły PDF [obudowany w prostą aplikacją służącą do jego przeglądania] czy też preferujemy wersję wzbogaconą, czyli będącą, de facto, zaawansowaną aplikacją o złożoności często nie mniejszej niż nowoczesna strona internetowa. W podjęciu takiej decyzji pomocne będzie odpowiedzenie sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Po pierwsze: czy mobilne publikacje są dla naszej firmy inicjatywą strategiczną czy prostu zadowolimy się samym zaznaczeniem swojej obecności w tym segmencie rynku?
  • Po drugie: czy mobilna wersja magazynu ma być sprzedawana czy też dystrybuowana w kanałach darmowych ?
  • Po trzecie: jakie są oczekiwania naszych reklamodawców?
  • Po czwarte: jakie środki możemy przeznaczyć na realizację tego projektu?

Wzbogacona wersja publikacji na urządzeniach mobilnych to przede wszystkim szerokie zastosowanie elementów interaktywnych, materiałów multimedialnych (video, audio), oraz prezentacja animowanych treści/grafik z użyciem efektów specjalnych i technologi multitouch. Dzięki temu możemy liczyć na znacząco większe zaangażowanie czytelnika oraz zapewnić mu lepsze doświadczenie produktu. Realizacja takiego wariantu ma także wymiar prestiżowy – firma jest odbierana jako nowoczesna.

Podczas procesu planowania takiej bogatej wersji publikacji należy ustalić jak wiele dodatków do treści i elementów interaktywnych jest rzeczywiście potrzebnych oraz jaki jest faktyczny koszt ich stworzenia. Musimy także brać pod uwagę skalę trudności i pracochłonność samego przedsięwzięcia, a więc możliwe skutki ewentualnych opóźnień w wydawaniu kolejnego numeru. Skok jakościowy stawia bowiem konkretne wymagania dotyczące procesu produkcyjnego.

Funkcjonalność
Czytelnicy cenią sobie przede wszystkim wygodę w przeglądaniu tabletowych publikacji. Aby ją zapewnić musimy pamiętać o stworzeniu intuicyjnego i przejrzystego układu treści oraz systemu nawigacji wewnątrz publikacji. Do tego przydatna jest na przykład opcja podglądu stron (aby sprawnie przechodzić pomiędzy nimi bez konieczności wracania do spisu treści), możliwość czytania w poziomie i w pionie (może wymagać to przygotowania oddzielnych wersji wydania) oraz wszystko co łączy się ze specyfiką praktycznej obsługi urządzeń z ekranem dotykowym.

Warto przemyśleć praktyczne zastosowanie dostępnych elementów interaktywnych, takich jak: interaktywne karty, ankiety, konkursy, proste gry, elementy przesuwane, rozwijane, animowane wykresy, dymki, komunikaty, aktywne linkowanie, możliwość wysyłania wiadomości z poziomu aplikacji, możliwość wyświetlania filmu osadzonego w treści bądź wyświetlanego w trybie pełnoekranowym i zamykanego zaraz po zakończeniu.

Czytelnicy czasopism na tabletach często korzystają z subskrypcji. Pamiętajmy, aby opcja aktualizowania magazynu dokonywała się w tle bez konieczności angażowania w ten proces użytkownika.

Statystyki
Dostępne są funkcjonalności umożliwiające badanie i mierzenie zachowań czytelnika przeglądającego publikacje, np. ile czasu spędził na poszczególnych stronach, w co kliknął. Należy rozważyć, które parametry są dla nas istotne i powinny być badane.

Dostosowanie do ekranu smartfona
Na rynku funkcjonują liczne typy i modele urządzeń mobilnych, które dysponują różnej wielkości ekranami i pracują pod różnymi systemami operacyjnymi. Przygotowując wydanie mobilne należy poznać grupę docelową i dopasować wydania do najpopularniejszych z używanych konfiguracji. W wielu przypadkach może wiązać się to z koniecznością czasochłonnego opracowania dedykowanej wersji wydania na niektóre platformy.
Różnorodność tabletów i smartfonów, w tym ich rozmiarów, rozdzielczości i proporcji ekranów stawia przed twórcami stron i aplikacji mobilnych nowe wyzwania w przyjaznym projektowaniu. Publikacja zaprojektowana na tablet z dużym ekranem z pewnością okaże się niewygodna na mniejszym smartfonie – tekst i elementy nawigacyjne będą zbyt drobne, aby dało się z nich korzystać bez powiększania zawartości ekranu, co jest dużym utrudnieniem i dyskomfortem w odbiorze treści. Dodatkowo warto uwzględnić fakt, że tablety/smartfony mogą być używane w obu orientacjach ekranu (pion/poziom), co dynamicznie i diametralnie zmienia sposób prezentacji treści.

Odpowiedzią na powyższe problemy jest koncepcja znana jako responsive design. Polega ona na takim przygotowaniu layoutu i treści strony/aplikacji, aby te automatycznie dostosowywały się do aktualnej wielkości i proporcji ekranu. Polega to m.in. na dynamicznym skalowaniu, dopasowywaniu, przemieszczaniu elementów interfejsu, oraz odpowiedniej zmianie układu (położenie, podział, wielkość) treści, tak aby zawsze były łatwo dostępne i czytelne. Dzięki temu można zapewnić wygodny i pozytywny odbiór usługi na możliwie szerokiej gamie urządzeń mobilnych.