Zakładamy bloga, chcemy zdobyć jak najwięcej czytelników i dostarczyć im treści jak najwyższej jakości. To proces pochłaniający czas i energię. Aby osiągnąć maksymalne rezultaty, zoptymalizujmy bloga pod kątem SEO.

SEO jest procesem wpływania na widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google czy Bing, w sposób organiczny, naturalny, czyli niepłatny. Celem jest „wybicie” danej strony na czoło wyników wyszukiwania tak, aby pojawiała się na samej górze. SEO polega na zrozumieniu wyszukiwarki internetowej i algorytmu, który nią kieruje, aby jak najbardziej dopasować content strony do czytelników wyszukujących treści w wyszukiwarce.

Wiele osób nie wykorzystuje potencjału SEO swojego bloga, mało wiedząc o prawach kierujących tą dziedziną online marketingu. Przedstawiamy kilka podstawowych porad, które pozwolą zoptymalizować treści, aby stały się przyjazne i łatwe do odczytania dla kluczowych wyszukiwarek, takich jak Google, Bing czy Yahoo. Finałem tego procesu będzie wysoka pozycja naszych artykułów w wynikach wyszukiwania, co przyczyni się do wzrostu liczby odwiedzin na naszym blogu oraz powiększy grono oddanych czytelników.

IMG_4594Autor wpisu, Laurens Mauquoi, jest Team Leaderem SEO Offpage w firmie Tirendo, gdzie zarządza wszystkimi działaniami działu Inbound Marketingu. W maju 2014 r. był jednym z zagranicznych mówców na konferencji „The Power of Content Marketing” w Warszawie. Zobacz, o czym opowiadał.

Porady techniczne

Pierwszym krokiem jest pomysł na stworzenie bloga oraz unikalna wiedza na dany temat. Następnie należy ująć ją w odpowiednie ramy techniczne, które pozwolą na maksymalizację naszego naczelnego celu, jakiem jest pozyskanie jak największego grona odbiorców. Wiedzę techniczną można rozwijać wraz z rozrastaniem się i ewolucją bloga, jednak początkowo trzeba posłużyć się podstawowymi informacjami.

1. Nazwa strony

Nazwa bloga jest bardzo ważnym elementem – powinna wyróżniać się oraz służyć brandingowi. Co więcej, warto w nazwie bloga zawrzeć nazwę firmy oraz człon prezentujący treść bloga i jego przeznaczenie.  Przykładem może być Pampers Baby blog.
Taka kombinacja zapewnia wytworzenie się połączenia pomiędzy marką a przedstawianą treścią w świadomości czytelnika.

2. Lokalizacja bloga

Blog firmowy powinien być położony na tym samym portalu, co strona firmowa.  Na rynku można znaleźć wiele firm, które posiadają blog zewnętrzny, co jest nieefektywne pod względem brandingowym, ponieważ czytelnicy kontentu nie mogą dostać się bezpośrednio do części biznesowej strony.  Oznacza to, że starania marketingowe firmy nie są połączone z jej wynikam biznesowymi.

3. Subdomena vs. Directory

Subdomeny są uważane za bezpieczniejsze rozwiązanie, gdyż w przypadku wystąpienia problemu z subdomeną, główna strona pozostaje „nietknięta”. Naszym zdaniem jest to opinia błędna, ograniczająca możliwości SEO. Aby zwiększyć liczbę czytelników danego bloga, skłaniamy się w stronę użycia URL Directory, co jest bardziej funkcjonalnym i naturalnym rozwiązaniem. W ten sposób blog staje się integralną częścią strony internetowej. Directory zapewnia również wysoki przepływ energii linków do bloga, zapewniając mu lepszą widoczność.

Content

W blogu najbardziej cenimy treść – jej oryginalność i dopasowanie do potrzeb czytelnika zapewnia nam sukces. Aby pomóc sobie w drodze do tego sukcesu, należy regularnie dokonywać pewnej optymalizacji naszych treści przy zastosowaniu poniższych technik. Zoptymalizowany content pozwoli nam na pozyskanie większej liczby czytelników.

4. Optymalizuj swoją treść

Pisząc tekst z użytecznością SEO musimy wziąć pod uwagę pewne zasady funkcjonowania Google. Inaczej wyszukiwarka nie rozpozna głównego przekazu tekstu.
By powiadomić wyszukiwarkę, o czym jest tekst, musimy dokonać wyboru odpowiednich słów kluczowych i spróbować umieścić je w tekście.  Bezwzględnie należy pamiętać o tym, że tekst jest pisany dla czytelnika i to on oraz jego odczucia są tu najważniejsze.
Jeżeli istnieje kilka słów opisujących ten sam aspekt, jak np. dziecko, niemowlę, bobas, należy użyć słowa posiadającego najwyższą liczbę wyszukiwań.  Można to łatwo sprawdzić przy użyciu narzędzia Google Keyword Planner.

5. Tytuły  – użyj właściwego formatu

Bardzo często spotykamy zjawisko używania niewłaściwych formatów tytułów w HTML. Przy tworzeniu naszej treści mamy do wyboru formaty h1,h2 itd. Wartość formatów jest najwyższa dla h1 i maleje stopniowo z każdym kolejnym tytułem. Trzeba pamiętać o tym, że każdego formatu można użyć tylko raz! Dlatego główny tytuł tekstu powinien posiadać format h1, dla ważnych podtytułów używaj zawsze h2. Stosuj format pytań oraz staraj się na nie odpowiadać. Po aktualizacji i wprowadzeniu algorytmu Koliber, słowa kluczowe stały się dla Google mniej istotne, liczy się spójna i ciągła treść.

6. Tytuł strony

Najważniejszy element SEO, pomagający w szybkim wzroście widoczności naszego bloga. Możesz znaleźć go w górnym lewym rogu wyszukiwarki oraz w wyniku wyszukiwania. Tytuł powinien zawierać słowo kluczowe i być po prostu interesujący dla czytelnika. Chwytliwy tytuł kreuje więcej kliknięć i zwiększa liczbę czytelników.

Wizualne elementy

Nawet najlepszy tekst bez oprawy graficznej może wydać się czytelnikowi „suchy” i nieatrakcyjny.  Elementy wizualne bardzo wzbogacają bloga, zapewniając mu odpowiednią oprawę graficzną. Co więcej, są często niewykorzystanym potencjałem SEO.

7. Optymalizacja zdjęć

Jest to element, o którym zapominają czasami nawet najbardziej znane marki internetowe. Obecnie bardzo dużo osób poszukuje obrazów za pomocą wyszukiwarki. Jest to jednak wciąż nisza niedoceniana przez posiadaczy blogów.  Ponieważ wiele osób zapomina o takiej optymalizacji, jest to obszar wyszukiwania, na którym funkcjonuje mniejsza konkurencja, dlatego szybciej i łatwiej jest wypromować obraz w Google.
Elementy wideo, które są przechowywane na YouTube, mogą w trochę inny sposób wspomóc ranking SEO bloga. Film osadzony na stronie nie ma bezpośredniej wartości SEO samej w sobie, podnosi jednak wartość bloga poprzez urozmaicenie treści i jej oryginalność.

8. Struktura

Poprzez strukturę bloga większość rozumie menu, co nie wypełnia tego pojęcia w 100%. URL jest także elementem struktury. Każdy artykuł powinien posiadać przemawiający do czytelnika URL. Oczywiście URL powinien być związany z tematem publikacji. Tworząc URL powinniśmy używać małych liter i unikać znaku podkreślenia, gdyż wyszukiwarki mają problem z ich odczytywaniem.

Nawigacja

Nawet najlepsza treść, jeżeli nie zostanie odpowiednio zaprezentowana i wyeksponowana, może nie dotrzeć do czytelnika i straci swój potencjał. Elementem, który prezentuje czytelnikowi naszą treść, jest nawigacja. To ona sprawia, że odbiorcy mogą swobodnie poszukiwać tego, co ich interesuje i uzyskać zadowalające rezultaty.

9. Wewnętrzne linki

Wewnętrzne linki są ważne zarówno dla czytelnika, jak i dla Google.  Służą one do przedstawienia czytelnikowi innej wartościowej treści na stronie. Zawsze próbuj zawrzeć wewnętrzne linki w swoim artykule. Zalecamy również zamieszczenie linków wewnętrznych pod artykułem, takich, które dotyczą innych treści związanych z danym tematem. Taka prezentacja ułatwia użytkownikowi nawigację, a wyszukiwarce pozwala szybko znaleźć nasz wartościowy content. Pamiętajmy, że nasza treść nie będzie pojawiać się w wyszukiwarce, jeżeli ta nie będzie mogła jej odnaleźć.

10. Promocja bloga

Większość blogerów należy do osób ceniących sobie jakość treści i wie, jak je promować.  Aby pozyskać więcej czytelników, przedstawiana treść musi pojawiać się w  topowych wynikach wyszukiwania Google. Żeby tak się działo,  musi być rozpoznawalna jako związana z tematem oraz przydatna użytkownikowi.  Dokonując pomiaru tych czynników, wyszukiwarka patrzy na linki zewnętrzne. Linki zewnętrzne to linki kierujące z zewnętrznego źródła na daną stronę. Bardzo łatwą drogą pozyskiwania linków jest… zapytanie o link. Większość blogerów to społeczność współpracująca ze sobą, dlatego wystarczy znaleźć osobę, która ma wpływ na dane środowisko internetowe i poprosić o umieszczenie linku.

Jeżeli uda Ci się sprawić, aby Google docenił wyjątkową treść Twojego bloga, staniesz się częścią aktywnej społeczności internetowej, zwiększysz widoczność online swojej firmy lub produktu, a co za tym idzie, dotrzesz do szerszego grona klientów!

Autor: Laurens Mauquoi (szef zespołu SEO Offpage w Tirendo), Monika Jakobowska (zarządza działaniami SEO polskiej strony internetowej Tirendo).